Basgitarr

Utrustning och tips

Kubicki Ex Factor

Philip Kubicki släppte sin första elbas på marknaden 1985 med serienummer 024. Några år därpå tog Fender Custom Shop över produktionen på licensbasis och tillverkade dessa basar från 1989 till mitten av 1991. Därefter tog Philip själv över produktionen och har sedan dess hållit fast vid det.

Kubicki_Ex_Factor_FCS_1

Kubicki tillhandahåller basmodellerna Ex Factor, Key Factor 4 och 5 men har tidigare även haft modellen Factor i sitt sortiment. Den gemensamma nämnaren hos alla modellerna är den futuristisk kroppsformen och ett minimalt huvud. Medan Key Factor-basarna har tämligen normal stämmekanik ute på det minimala karakteristiska huvudet och ett normalt stall har Ex Factor sin stämmekanik integrerad i stallet. Både Factor och Key Factor har 34" skala medan Ex Factor har 32"-skala, men den sistnämnda modellen har ett snillrikt system där E-strängen kan frigöras och erbjuda 36"-skala stämd i D utan att strängen stäms om. Spännande värre, eller hur?

Ex Factor

Föremålet för detta test är en Ex Factor från 1990, alltså en bas som producerats hos Fender Custom Shop i USA. Det här exemplaret är läckert metallic rödfärgad och matchar faktiskt Zoom B3 lack perfekt. Vilken kombination på scenen! Halsen är tillverkad av lönn i ett oräkneligt antal laminatlager och på hemsidan står det att det är hela 34 lager trä. Detta skall borga för att halsen aldrig kommer att slå sig. Den fantastisk mörka greppbrädan är gjord av ebenholts och sträcker sig hela halsens längd, även över basens “huvud”. Banden var perfekt monterade och halsen är förövrigt skruvad till kroppen med hjälp av fyra stycken nästan symmetriska skruvar. Sidomarkeringarna på halsen är långsmala och passar basens design väldigt väl.

Kubicki_Ex_Factor_FCS_3Lite spännande är att den svarta mekaniken består av ett kombinerat stall med stämmekanik. Jämfört medSteinberger:s huvudlösa basar, använder sig Ex Factor av vanliga strängar där strängändens knopp fästs i små nedsänkta koppar på huvudet och den fria änden lindas upp vid stallet. Steinbergers basar använder sig av strängar med en knopp i varje ände.

Uppe vid huvudet sitter även den så kallade “string clip” som gör att basens E-sträng kan bli 4" extra och därmed bilda en D-sträng. Men mer om den senare. Dragstången justeras med hjälp av en kraftig skruvmejsel (spår eller kryss) längst ut på halsen.

Den aktiva elektroniken har fem stycken kontrollrattar och två Kubicki humbuckermikrofoner kopplade till sig. Volym- och balansrattarna respektive diskant- och baskontrollerna sitter stackade på var sina axlar. Den femte ratten är en fyrlägesswitch för val av preamp-läge. Här skiljer det sig också lite från Philip Kubickis egentillverkade basar, de har nämligen en sexläges-switch. Förutom switchen är balansratten den enda kontroll som har markerat mittläge.

På basens baksida sitter den skruvade luckan till den aktiva elektroniken. I denna bas hittar vi även ett ensamt 9 V-batteri bakom luckan samt en liten justerbar trimpotentiometer för den aktiva elektroniken. De basar som inte tillverkats av Fender Custom Shop drivs med hela 18 V och har följaktligen två batterier under luckan.

Förutom de skruvar som håller locket för elektroniken, har samtliga övriga skruvar insexfattning. Elektronikluckans skruvar är vanlig krysskuv och här imponerar Kubicki med metallbussningar inlagda kroppen. Till och med Peavey med sin Cirrus i någorlunda samma prisklass, har missat den detaljen. Nedanför mikrofonerna på basens framsida återfinns också en stor “FACTOR”-logga som gör basen än mer futuristisk.

Utgångsjacket placering är också en detalj som skiljer Ex Factor från andra basar. Invid stämskruvar och den bakre axelbandsknoppen har Kubicki placerat detta jack med riktning uppåt. Det gör att sladden är svår att rycka ur av misstag och att basen passar i de flesta gitarrställ med kabeln på plats.

Basen i användning

När man sätter sig ned med basen i knät, balanserar instrumentet mycket väl. Även hängande på axeln är basen väl balanserad. Tillsammans med de väl avvägda avfasningarna gör det att Ex Factor är mycket bekväm att spela på. Halsen är smäcker och snabbspelad utan att bli alldeles för smal. Jämfört med en jazzbas känns strängavståndet vid sadeln lite bredare, men smalare än hos en P-bas. Jag fick direkt samma känsla om halsen som den som sitter på Dean Edge 4.

Stämmekaniken upplever jag som väldigt direkt och följsam. Kubicki har konstruerat mekaniken med kullager och med 35° lutning på rattarna för bästa komfort. I övrigt går stallet att justerat både längd- och i höjdled för bästa justeringsmöjligheter.

Den akustiska klangen kan man inte klaga på. Här ryms mycket spänst och resonant efterklang tillsammans med en, i mitt tycke, härlig metallklang från strängarna. Kopplas basen in i förstärkare blir det tydligt att tonen har ett bra klipp och den metalliska klangen kommer igen här utan att ta över ljudet. Ljudet är alldeles förträffligt med fingerspel och vid slap skiner basen verkligen. Även aggressivt plektrumspel gillas av Ex Factor. Mikrofonerna är avfasade men jag är inte säker på om det är ren design eller om det är ergonomi inblandad i konstruktionen. Men mikrofonerna är aldrig i vägen för fingrarna.

För att prova basen i ett bandsammanhang tog med mig basen på repetition med en kör. Där fick basen ge prov på att spela både pop, visa och jazz. Allt visade sig fungera helt perfekt. I bandsammanhang krävde basen dock lite kompressor för att få ljudet att låta konsistent och jämnt. Kanske var det lite ovana från min egen sida eftersom basen är väldigt dynamisk och reagerar på minsta lilla i anslaget. Den reagerar omedelbart vid anslag och tar till sig anslagets styrka direkt: slår man an strängen svagt blir ljudet också mycket svagt, spelar man med hårdare anslag blir ljudet direkt starkare. Många andra basar jag har spelat på har på något sätt ett "färdigkomprimerat" ljud som inte är lika dynamiskt. Detta var lite oväntat eftersom man kanske inte får den upplevelsen när man spelar själv utan bandkompisar. Men i bandsammanhang upptäckte jag det direkt. Det måste man ju ändå säga är en fantastisk styrka hos basen eftersom den förmedlar vad man spelar på ett äkta sätt.

Här kommer även trixet med fyrlägesswitchen. Men vad gör switchen egentligen? Lyckligtvis fick jag, i samband med denna testrapport, tag på en inskannad kopia av manualen till just denna bas och kunde därmed läsa in mig på funktionen. Det visade sig att switchen har följande lägen: mute, aktiv preamp med ett EQ-preset, aktiv preamp utan EQ-preset samt passivt läge. Det förvalda läget på EQ-preset kan justeras för att förstärka mid-frekvenserna 1 till 8 dB men från fabrik är denna inställning maximerad. Vill man själv justera detta kan det göras med en trimpotentiometer inuti elektronikutrymmet. Man känner ganska tydligt vad som händer när detta aktiva läge är aktiverad; mycket mid i ljudet som bland annat passar bra till solon och flagiolettspel. Fabriksinställningen kan verka lite hårt på ljudet, men i rätt sammanhang skär man igenom mixen som med en kniv. Det andra aktiva läget är mer “normalt” och känns mer användbart. Slår man över till det passiva läget körs hela basen passivt och baskontrollen används då för att skära diskant. Ex Factor låter superbra oavsett, men utan instruktionen till elektroniken var jag dock ute på okänd mark när jag försökte ratta ljudet. Justeras balansen mellan mikrofonerna märker man att stallmicken har en skön nasal karaktär och halsmicken har en sedvanlig bra knorr. Men det är balanserat som det når fulländning.

Kubicki_Ex_Factor_FCS_2

Nu måste vi ta det där om “string clip”: Det handlar om att E-strängen förvandlas till en regelrätt D-sträng genom att fälla undan en slags spak. Eftersom övrig sträng behåller sin stämning handlar det inte om en så kallad D-tuner utan mer om en form av capo enbart för E-strängen. Sadeln är delad och E-strängen (eller är det en D-sträng) har sin sadeldel 4" bort förbi två stycken extra band. Inget hokus pokus, men likväl genialt. På så vis har E-strängen ett så kallat nollband.

För att bemästra spaken krävs att man lyfter upp den med sin tumme och drar undan strängen med övriga greppbrädesfingrar. Då släpper man ned den fjäderbelastade spaken så att den hamnar i plan med greppbrädan för att till sist släppa strängen. Och vips så var det en D-sträng! Denna hantering kräver lite övning för att det skall löpa smärtfritt, men jag lyckades i alla fall utföra denna operation mitt i en låt med bandet. Enligt instruktionen skall man enbart behöva trycka upp spaken med tummen, förbi strängen och släppa spaken för att återställa E-strängen. Med mina begränsade kunskaper lyckades jag inte göra denna returrörelse speciellt diskret, så det slutade med ett riktigt klonk då E-strängen knäppte till vid den förbipasserande spaken. Ok, med lite övning går det säkert mycket bättre. Annars kan man dra E-strängen lite åt sidan då detta genomförs.

Hur är det att spela med denna D-sträng då? Jo det är verkligen kanonhärligt att kunna lägga låga D på en fyrsträngad bas utan att använda D-tuner där hela strängen stäms om. Och ljudet i D-strängen är full med spänst vilket gör att det känns mycket naturligt att spela så lågt. Tack vare huvudets smala konstruktion blir det också väldigt enkelt att nå de yttersta banden.

En krävande ERB i högform

Det är roligt att det finns bastillverkare som vågar gå långt ifrån de gängse designprinciperna som P- och jazzbasarna representerar. Definitionen av en Extended-range bass (ERB) är att det skall gå att spela i frekvenser utanför den vanliga fyrsträngade basens intervall, givet EADG-stämning. Alltså är det ingen tvekan om att Ex Factor spelar in i denna liga av basar. Basen kräver lite övning i form av hantering av “string clip” och preamp-lägen, men bemästras bara detta så får man en spelkompis för livet.

www.kubicki.com

2012-04-03 - Posted by | Basar

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: