Basgitarr

Utrustning och tips

EBS MultiComp

Jag tillhör dem som verkligen gillar EBS produkter. Jag har provat lite olika av deras förstärkare i musikbutiker och på mässor samt äger en EBS Drome 12. Men än har jag inte ägt någon av deras effektpedaler trots att jag har provat någon enstaka i butik. Men nu har jag slagit till på kompressorpedalen MultiComp.

Hittills har jag förlitat mig på den inbyggda kompressorn i EBS Drome och det har alltid fungerat jättebra. Den är busenkel att hantera; vrid upp ratten tills önskvärd kompression är uppnådd, klart! Den är, i mina öron, väldigt musikalisk och jobbar på i det fördolda till det bättre och önskvärda resultatet.

EBS_MultiComp_Black_LabelOk, nu var det dags att sätta tänderna i EBS pedal-variant och sätta den på prov. På den snyggt svarta pedalens översida hittar vi reglage för kompression och gain, en treläges omkopplare samt fotomkopplaren. Ovanför reglagen finns även en lysdiod som påvisar pedalens funktion. På vänster och höger sida hittar vi in- respektive utgångsjack samt, på höger sida, en omkopplare för att sätta ingången i läge för instrument med aktiv eller passiv elektronik. På kortsidan från användaren hittar vi även en ingång för extern strömförsörjning på standardiserat sätt, dvs. 9 V DC. För att montera ett 9 V batteri i pedalen krävs att undersidan skruvas bort genom att avlägsna fyra stycken skruvar. Under denna lucka hittar vi även två trimpotentiometrar för att avancerade användare skall kunna justera tröskelvärdet för båda frekvensbanden i multibandläget. Denna pedal ingår i EBS Black Label-serie men en efterföljande version dök upp för några år sedan där sk. True Bypass ingår i konceptet.

Den trelägesomkopplare som man hittar mellan de båda vridreglagen ställer in kompressorfunktionen mellan normal, multiband och rörsimulering. Skillnaden mellan normal- och rörsimuleringslägena är att på den sistnämnda adderas övertoner till den normala enbandskompressorn motsvarande det som kan förväntas från en rörförstärkare. I multibandläget jobbar pedalens effektenhet i två frekvensband, dvs. låg- och högfrekvent. Var skarven mellan de två banden går förtäljer inte historian.

Till skillnad från MXR M87 kan inte tröskelvärden (förutom i multibandläget), attacktid eller releasetid justeras hos MultiComp. Attacktid är ställd till mindre än 10 ms och releasetid är förställd mot cirka 100 ms. Dessutom jobbar kompressorn med mellan 1:1 och 5:1 vilket gör att EBS pedal på något sätt lägger sig en nivå under MXR-pedalen i kompressionsgrad (4:1 till 20:1 i fyra fasta steg) och över den inbyggda kompressorn i Drome (1:1 till 3:1). Även på MultiComp finns möjlighet att justera signalnivå med gain-ratten. Den kan även användas för att erhålla en avsedd förstärkning av signalen, exempelvis vid solon. Lysdioden på pedalens ovansida lyser svagt när effekten är aktiverad. Då kompressorn jobbar lyser den dock starkare och indikerar på detta sätt funktionen hos effektkedjan.

Ok, jag pluggade in min Music Man Stringray och lät Drome-förstärkarens kompressor vara avstängd för att se hur MultiComp gör sig i signalkedjan. Det finns alltså egentligen inga reglage att “ratta bort sig” med på MultiComp; ställ in arbetsläge (normal, mb eller tubesim) och justera kompressionsgrad med Comp/Lim-ratten. Eventuellt kan även gain-ratten användas för att erhålla samma utsignal oavsett om effekten är påslagen eller inte. Enklare kan det inte bli. Jag började med de rekommenderade grundinställningarna enligt manualen och fick direkt önskvärt resultat direkt. I normalläget uppför sig MultiComp mycket transparant och diskret och gör alltså jobbet mycket bra. I multibandläget händer någonting med ljudet som snyggar till det. Det känns även som om ljudet tightas ihop och faller på rätt plats. Det sista läget med rörsimulering fyller ut ljudet med värme, precis som Character-knappen gör på Drome. Mycket snyggt! Här är det heller inget snack om saken att det låter bra oavsett anslagsteknik. Med andra basar inkopplade i pedalen blir resultatet också jättebra. Även om MultiComp i allmänhet har lägre kompressionsförhållande än M87:an innebär det inte på något sätt att man inte kan erhålla en musikaliskt kraftfull kompressionseffekt om det skulle vara önskvärt.

Hanteringen är superenkel och manualen ger lite tips på inställningar för de olika effektlägena. Redan tidigare gillade jag Drome:s inbyggda kompressor, men MultiComp tar det ett steg längre. Konstigt nog är det bästa med pedalen att den nästan inte märks när man spelar, men stängs effekten av märker man det direkt. Köp!

www.bass.se

Annonser

2014-05-30 - Posted by | Effekter

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: