Basgitarr

Utrustning och tips

The Guitar One

Guitar_Nomad_Guitar_OneMin Formula No 65 Polish & Cleaner från Jim Dunlop var på väg på att ta slut vilket gjorde att jag tog en tur förbi min lokale musikhandlare. Efter besöket kom jag ut med en helt annan produkt än jag tänkte att jag skulle ha: The Guitar ONE gitarrpolish från Music Nomad. Efter både en live-demonstration i butikens servicehörna och många varma ord om denna nya produkt beslöt jag mig för att prova själv.

Den är lite dyrare än den rengöringsprodukt jag redan hade i min hylla hemmavid, men det kunde vara trevligt att prova en ny produkt. Dessutom säger reklamen att det är komplett gitarrunderhåll i en enda flaska; bara det lät spännande. Att produkten också har fått utmärkelsen av de amerikanska musikhandlarna som en av de 20 bästa musikrelaterade produkterna under 2013 gjorde inte saken sämre. Music Nomad nämner att vätskan är biologiskt nedbrytbar och flaskan är tillverkad 100 % PET vilket gör att även den är återvinningsbar. Det är alltså bra med lite mer miljötänk i alla sammanhang.

Ok, när jag kom hem tog jag fram en bas, en trasa samt The Guitar ONE för att sätta igång direkt. Vilken höjdare! Resultatet blev mycket bra och ytkänslan på basen blev lyxig på något sätt och mycket glattare än när jag polerat med Dunlop Formula No 65. Medlet doftade väldigt gott, fruktigt liksom, vilket inte är helt oviktigt när man håller på att piffa sina instrument.

Med denna gitarrpolish kan basisten alltså både rengöra, polera, vaxa och skydda sina instrument i en enda operation. Skyddet består i att medlet sägs bilda en skyddande yta som även ger ett bra UV-skydd. Glansigheten i den skyddande ytan kommer från den brasilianska carnubavax som finns i The Guitar ONE.

Men vad törs man polera för instrument med denna gitarrpolish? På tillverkarens hemsida nämns att man kan polera ny nitrocellulosalack, polyuretanlack, lackad och olackade bashalsar, lyrachord (tex. baksidan på Ovation-gitarrer), högglansig polyuretan samt lackade greppbrädor. Man skall inte använde detta på gammal (vintage) nitrocellulosalack eller mattlackade gitarrkroppar. Man kan även polera detaljer av metall på sina instrument. Huruvida man kan använda medlet på basar med oljade/vaxade kroppar förtäljer dock inte historian. Kanske passar det in i epitetet “mattlackat”? Skulle man inte vara nöjd dår man faktiskt tillbaka hela köpesumman av företaget. Men jag är nöjd och tänker inte använda mig av den möjligheten.

Prova gärna gitarrpolish The Guitar ONE från Music Nomad. Det är stor chans att du blir lika nöjd som jag…

www.musicnomadcare.com

2014-11-17 Posted by | Övrigt | Lämna en kommentar