Basgitarr

Utrustning och tips

Squier Classic Vibe Precision Bass ‘50s

Strax efter nyår ramlade jag över en prisvärd kontrabas i en musikbutik i en angränsande stad. När jag gick in i butiken för att slutföra detta inköp såg jag direkt i ögonvrån att det stod en elbas bland övrig utrustning i mellandagsreahörnan; en blå bas. Mina ögon drogs obönhörligen mot detta instrument och givetvis den fysiskt stora, stora prislappen. På papperslappen stod ett pris som jag trodde var en felskrivning vilket innebar cirka 70 % rabatt på ordinarie pris. För en kort sekund var själva huvudsyftet med besöket i butiken som bortblåst. Mina ögon stirrade som fastgjuten på den blå basen. “Ok, åter till verkligheten” tänkte jag och fortsatte in till kassan och möttes av de båda butiksmedarbetarna. Ärendet med kontrabasen avhandlades och medan basfiolen förpackades i sin enkla gigbag hann jag gå runt i butiken medan jag inte kunde sluta tänka på den blå elbasen vid entrén. Det var bara att provspela basen för att konstatera att instrumentet också var utmärkt att spela på, innan spontanköpet var ett faktum. Det fanns liksom ingen återvändo.

Squier_CV_P-bass_50s_1

På vägen hem försökte jag på alla sätt att hitta på en bortförklaring till mitt spontanköp men utan att lyckas. Väl hemma på gården fick givetvis kontrabasen komma in i värmen först för att sedan åtföljas av en metallic blå elbas till familjens stora förvåning över mitt spontanköp. Lyckligtvis behövde jag inte känna mig helt rutten när familjens förvåning övergick till ett stort leende och (nästan) förtjusning. Men vad var det för elbas som jag spontant hade sett och sedermera köpt med mig hem? Jo en kinabyggd Squier Classic Vibe Precision Bass ‘50s i kulören Lake Placid Blue. Första intrycket visade att basen var i alldeles utmärkt skick även om det hängt en lång stund i butik. Det enda som kunde konstateras var att det vita plektrumskyddet hade blekts en hel del och fått en lätt gulnad nyans. Närmast halsen/greppbrädan och under den påklistrade Classic Vibe-dekalen kunde detta skönjas. Dessutom verkade baksidan kant ha en liten lätt färgskada som inte heller gjorde någonting. Men efter noggrann undersökning kunde “färgskadan” putsas bort eftersom det förmodligen var rester från förpackningsmaterial. Bakom alltihop återfanns den fina metalliclacken. Kort sagt: en bas i fantastiskt fint nyskick förutom det gulnade plektrumskyddet. Men mer om det nedan.

Konstruktion

Om jag förstår det rätt var den ursprungliga P-basen från 1951 en relativt direkt designöverföring från den 6-strängade Telecaster-gitarren till en fyrsträngad elbas (förutom att basen fick dubbel sk. “cut-away”). Men redan 1953 justerades kroppens form med avfasningar på både fram och baksida för bättre komfort. Denna bas skall däremot inte förväxlas med Telecaster Bass som introducerades 1968 vilken mer liknar Telecaster-gitarren. Den testade basen har ju namnet Classic Vibe Precision Bass 50s och avser då att återspegla en bas från cirka 1953 men med vissa modifikationer “på vägen”. Däribland hittar vi exempelvis ett stallet som är av mer kraftig karaktär än original och att lacken är modernt metallic blå. Dessutom har Squier behållit det ursprungliga telecaster-huvudet från de tidiga modellerna.

Squier_CV_P-bass_50s_3Halsen, inklusive inbyggd greppbräda, är gjord av lönn och har en sk. “skunk stripe” av mörkare trä på baksidan för att dölja dragstångens montering. Längst uppe vid den syntetiska sadeln hittar vi änden på dragstången för enkel justering vid behov. Huvudet har, som sagt, den karakteristiska telecasterformen med guldig squier-symbol vilket ger basen det där “rätta” utseendet. Halsen har fått en tjock C-form och är sedermera lackad i högglans polyesterfärg. Trots halsformen upplever jag inte halsen som speciellt kraftig utan tvärt om mycket behaglig att spela på. Stämmekaniken är av sedvanlig klövermodell av öppen sort. Den ger ett stabilt intryck och funderar sålunda mycket bra.

De 20 stycken tunna banden i vintagestil är föredömligt monterade och jag kunde inte hitta ett enda band som var slarvigt monterad. Det fanns heller inga vassa bandändar att oroa sig över.

Basens kropp är tillverkad i standard P-basform med de ergonomiska avfasningar som dök upp vid 1953. Avfasningarna tackar jag särskilt för eftersom basen då blir än mer bekväm att spela på. Halsen sitter ordentligt fast i den, näst intill, perfekta halsfickan med fyra skruvar och en täckplatta bakpå. Kroppen är dessutom utomordentligt fint lackad i högglansig metallic blå färg. Jag kunde inte hitta några fel alls i det hantverket. Det är faktiskt lite kul att Squier har valt att gå ett litet steg från den klassiska färgskalan med denna iögonfallande färgen. Kroppens framsida pryds av ett, som redan nämnts, lätt gulnat 1-lagers plektrumskydd och en kromad platta med kromade och lettrade volym- och tonkontroller. På plektrumskyddet sitter en dekal som talar om att det rör sig om modellserien Classic Vibe. Eftersom plektrumskyddet gulnat och det är mycket vitare under dekalen tog jag beslutet att dekalen får sitta kvar på basen. På nedre sidan sitter också ett stilenligt “tumstöd” på fel sida så att säga. Men antagligen enligt 50-talets förlagor.

Squier_CV_P-bass_50s_2Mikrofonbestyckningen består av en ensam single-coil P-basmick i vintagestil. Den är i sin sin tur kopplad till den passiva elektroniken bestående av redan nämnda volym- och tonkontroll för att sedan föra ut de fagra tonerna till utgångsjacket på kanten av kroppen. Just utgångsjackets detalj gillar jag skarpt. Den sitter nämligen försänkt ner i kroppen i en plåtkopp. Mycket trevligt!

Stallet är också en detalj som andas lite mer styrka och kraftfullhet i och med att det är gjutet. Detta borgar för att vibrationerna från strängarna överförs bra till basens kropp. De sedvanliga cylindrarna för respektive sträng justeras i höjdled med två skruvar var vilka vilar mot styrspår i stallets basplatta.

Från fabrik strängar Squier sin bas med Fender 7250ML rundspunna strängar (.045-.100”). Normalt sett gillar jag dessa strängar och i detta fallet var det perfekt för denna bas. Men om ett tag skall jag nog prova ett set Fender Flatwound 9050ML.

Oavsett basens prisklass måste jag säga att jag är mäkta imponerad av både konstruktion och hantverk även om det i grunden är ett serietillverkat instrument. Jag har faktiskt inget alls negativt att säga om basens konstruktiva utformning. Det är helt fantastiskt egentligen.

Ljud

Den akustiska klangen är egentligen inget att klaga över. Kanske är den inte lika framträdande och spänstig som hos betydligt dyrare basar. Men å andra sidan så känns det Squier_CV_P-bass_50s_4på något vis rätt ändå. Inkopplad till förstärkare, med båda reglagen på fullt utslag, ger basen en ganska låg output och möjligtvis lite basfattigt ljud i grunden. Men genom att justera ingångsförstärkningen hos förstärkaren och även ge EQ:ns basregister en välförtjänt knuff är man hemma med “det rätta ljudet”. Nu sjunger basen mycket fint i mina öron och skulle nog platsa till vilken musikstil som helst. Jag är mer än nöjd med ljudet! Givetvis är singlecoil-micken något störningskänslig men det är inte mer än att det är hanterbart.

Intressant är också att Ed Friedland testade just en sån här bas tillsammans med en japanbyggd original Fender P51 RI i ett filmklipp på Youtube.com. Med minimala skillnader är det mycket svårt att avgöra vem som låter bäst. Friedland nämner också att squierbasen är snubblande nära i både ljud och spelkänsla jämför med fenderbasen.

Man kan kanske tycka att slapspel inte hör hemma på en sån här bas med en enkel single coil-mick. Men jag har begagnat mig av både fingerspel, slap, spel med plektrum, flagioletter samt groovigt tumspel. Egentligen är det bara flagioletter som kanske blir lite dova och något kortlivade, annars passar samtliga speltekniker mycket bra. Inga problem!

I användning

Det spelar heller ingen roll om man har basen liggande i knäet eller om man låter den hänga i axelband. Detta instrument balanserar otroligt bra oavsett spelläge. Konstruktionen är också relativt lätt och elbasen blir inte heller så tung att spela på under längre sessioner. Jag hade faktiskt ett mycket bra EBS axelband över som fick plats direkt på squierbasen. Faktiskt hade jag haft svårt att montera detta axelband på någon annan bas i min arsenal eftersom det inte riktigt matchade färg och designmässigt. Men instrumentets fina blåfärg och EBS-symbolens färgtoner klaffade bra på något sätt vilket jag blev mycket nöjd med.

Alldeles snart efter inköpet fick P-basen faktiskt hänga med på en kortare turné där jag hade förmånen att få hoppa in som vikarie till ett av banden som skulle spela. På denna konsertturné kopplade jag in basen genom EBS MulitComp och SansAmp BBDI direkt till mixerbord. SansAmp:en utnyttjades främst som basregisterknuffare men även för att få ett lite råare sound genom svag overdrive vid starka attacker och plektrumspel. Mellan pedalerna satte jag en utomordentligt smidig EBS-patchkabel. Detta resulterade i att fler än jag använde denna Classic Vibe-bas med gott resultat för både publik och musiker.

I mitt tycke är testobjektet även mycket bekvämt att spela på. Jag har läst att några tycker att halsen är för grov, men det är inget jag har tänkt på. Egentligen ger halsen en känsla ganska lik spelkänslan hos halsen på en Music Man Stingray, och det är inte fy skam det…

Slutsatser

Jag har faktiskt lite svårt att förhålla mig till Squier Classic Vibe Precision Bass ‘50s. Försöker man räkna fram en prestanda/pris-faktor får mina betydligt dyrare instrument verkligen bekänna färg. Det är faktiskt lite jobbigt… Men med denna P-bas får man en fantastiskt bra bas som levererar på turné och samtidigt inte blåser rent sitt bankkonto. Det känns som om Squier har gjort hemläxan och ger oss basister det vi vill ha. Rekommenderas!

www.fender.se

Annonser

2015-02-16 - Posted by | Basar

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: