Basgitarr

Utrustning och tips

En basrapport från Åmål’s Bluesfest 2015

Dagen innan midsommarafton får jag höra att min fru har fått ett konstigt e-postmeddelande där det står att hon har vunnit någonting. Normalt sett brukar man ju inte vinna saker och ting hur som helst men i detta fall var det faktiskt sant! Vinsten bestod av högsta pris i Åmål Blues Contest 2015 där vinsten bestod i ett weekendpaket för två personer på Åmål’s Bluesfest 2015 inklusive festivalentré, helårsprenumeration på Musikermagasinet, en Ibanez FR365-TFB elgitarr, 10 st set elgitarrsträngar från D’Addario, ett munspel från Lee Oskar samt två stycken festivaltröjor. Helt otroligt, eller hur? I vilket fall som helst hade vi ännu inte planerat vår semester, men i den stunden var det hela spikat.

Ärligt talat visste jag inte riktigt var Åmål var lokaliserad i Sverige. Men efter en kortare koll på kartan insåg jag att samhället ligger vid Vänerns västra sida och egentligen inte långt (fågelvägen) från de områden kring Vättern som vår familj normalt sett brukar besöka.

Festivaltiden infann sig och vi reste ner i bil till Åmål med mellanlandning i Borlänge. Klockan 14.00 fredag den 10 Juli skulle själva prisutdelningen ske i Åmål Kulturmagasin. Redan strax före 12.00 var vi nere i staden och hann bekanta oss lite med omgivningen och dessutom äta en utsökt lunch på Cafe XO strax bakom Åmål Stadshotell. Det slog oss ganska snart att staden verkligen kokade av blues av alla former. I nästan varje gathörn eller på innergårdar hördes bluesmusik från en massa liveband och artister.

Strax före själva prisutdelningen i Kulturmagasinet spelade Big Creek Slim, Jens Dam-Pedersen och Peter Nande akustisk blues inför en nästan fullsatt lokal. Mycket bra måste jag säga!

En (för oss) spännande prisutdelning efterföljdes av en smått fantastisk konsert med bandet Among Lynx. Med mycket lekfullhet och genomtänkta arrangemang lirade de modern blues i sättningen elgitarr, munspel, kontrabas och sång. Detta band slog till med en så pass bra konsert att vi beslöt oss att lyssna på dem vid deras övriga insatser under bluesfestens dagar. Dagen före hade de dessutom fått Åmåls Bluesförenings Junior Blues Prize. De är de mycket förtjänta utav och jag önskar dem all lycka till i deras fortsatta musikkarriär. Förresten, kom ihåg var ni hörde det bandnamnet först!

Torbjörn_Risager_2_Terminalen  Blues_Jamboree_Terminalen

Ladies_Got_The_Blues_Terminalen  Bobby_Rush_Terminalen

Dagarna fortsatte med ett blueskokande Åmål i finaste sommarväder och fram på sen eftermiddag fortsatte musiken med ett stort antal konserter i Bluesterminalen. På två parallella scener spelade ett band på ena scenen medan nästan band riggade för konsert i dunkel belysning på andra scenen. En mycket lyckad och proffsig uppställning där spelschemat höll fantastiskt bra.

För den jamsugne spelmannen fanns det några ställen att försöka få en tid i jambokarens schema. Självklart hade jag ett stort jamsug innan festivalbesöket och detta sug blev allt starkare under vistelsen i Åmål. Tyvärr tog jag inte chansen själv då tillfälle dök upp på ABF:s öppna scen då de efterlyste en basist. Detta har jag ångrat sedan det tillfället. Men som soloinstrument kanske inte basen var det mest framträdande instrumentet under bluesfesten, men visst fanns det åtskilliga tillfällen att se och höra fenomenala bassolon. Exempelvis fick vi smakprov på detta under konserterna med Among Lynx, Brian Kramer Band, Bobby Rush, Ladies Got the Blues och Jasmine Kara.

Självklart kunde jag heller inte undgå att föra lite statistik över de olika basar som förekom under bluesfestens alla konserter och spelningar. Här följer sammanställningen då jag studerat olika band och artister:

  • P-bas, 9 st (33,3%)
  • Jazzbas, 5 st (18,5%)
  • Hollowbody bas, 5 st (18,5%)
  • Kontrabas, 4 st (14,8%)
  • Övriga basar, 4 st (14,8%)

Till att börja med kunde jag konstatera att P-basarna dominerade denna tillställning tätt följda av både jazzbasar och basar med ihålig kropp (dvs. “hollowbody”). Därefter hittade vi kontrabasar och övriga elbasar i statistiken. Även om instrument från Fender dominerade P- och jazzbasgrupperna fanns det även något annat märke representerad i denna skara basar. Då det gäller hollowbodybasarna hittade vi bland annat instrument från Jolana, Ibanez och Guild. Övriga basar som spelades på var instrument från Gibson, Ibanez, Danelectro samt en basgitarr från Yamaha.

Blues kan verkligen kan vara otroligt mycket olika musik och dessutom spelade faktiskt rätt många artister helt utan bas. Enligt mina noteringar var det hela 13 stycken artister/band som inte hade basen representerad i sättningen. Förmodligen har jag nog också missat en och annan spelning under de två dagarna vi besökte festivalen men det kanske spelar mindre roll i sammanhanget.

Blues_Contest_Vinst_#2

Visst ja! En bild på vår vinst vore väl också på sin plats, eller hur? Se ovan!

Åmål visade sig vara en mycket fin liten stad som verkligen levde upp under festivaldagarna. Trevliga omgivningar och fint väder fick omfamna festivalens bluestema på bästa sätt. Extra fint var det att hela staden ångade av blues. Kort sagt blev bluesfesten precis det vi hade hoppats på: en fantastisk bluesupplevelse för hela vår familj. Vem vet, kanske återkommer vi till denna bluesfest nästa år? Då firar nämligen festivalen hela 25 år!

www.bluesfest.net

www.crafton.se

www.musikermagasinet.se

Annonser

2015-07-19 - Posted by | Nyheter och krönikor

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: