Basgitarr

Utrustning och tips

Roland JD-Xi som bassynt

Strax innan jul 2015 arrangerade Roland och Musikermagasinet en läsartävling där ett av priserna var en jättefin Roland JD-Xi och ett par fina hörlurar. Strax efter nyår fick jag ett mycket angenämt telefonsamtal där det stod klart att jag faktiskt vunnit synthen. Vilken fantastiskt fin vinst! Jag blev så glad att jag nästan tappade orden och i slutet av februari 2016 levererades tävlingsvinsten hem till mig. Superkul, helt enkelt!

Roland_JD-Xi_unboxingDen här artikeln skall inte alls ses som en regelrätt recension av Roland JD-Xi utan mer en beskrivning hur denna enhet kan användas av en basist. Till att börja med är JD-Xi en sk. crossover-synth med fyra ljudgeneratorer, två digitala parter, en helt analog part och en trum-part (crossover: en blandning av digital och analog teknik). De digitala parterna samt trummodulen är polyfoniska medan den digitalt styrda analoga delen är monofonisk. Finesserna inkluderar en multitimbral sequencer med möjlighet till step-programmering, inbyggd vocoder inklusive fäste för tillhörande mick på svanhals, arpeggiator samt en gäng fysiska reglage för att styra filter, effekter, med mera. Givetvis hittar vi även pitch-bend och modulationshjul. Tangenterna är anslagskänsliga och håller miniformat vilket gör att den tre oktaver stora klaviaturen och chassi ryms på knappt 58 cm bredd. En mycket kompetent maskin förpackat i ett mycket smidigt format alltså.

Även om ljuden är förstklassiga i Rolands SuperNATURAL-kaliber och jag ser stor användning av synthen både hemma och live så var det några andra saker som extra fångade mitt intresse för denna apparat: analoga basljud och möjlighet att koppla in externa ljudkällor i maskinen. I och med att den analoga ljudmotorn är fantastiskt bra på basljud ger det oanade möjligheter till att använda synthen live som bassynth där ljuden spelas på tangenterna. Den andra finessen, att koppla in en extern ljudkälla, ger också helt nya möjligheter att spel just elbas genom synthen! Vad sägs om det?

Roland_JD-Xi_bass_synthNär en extern ljudkälla kopplas till apparaten kan man dels använda själva vocoder-finessen tillsammans med extern styrning eller att JD-Xi triggar vald synthpart monofoniskt efter vad som skickas till den. I mitt fall var det själva triggfunktionaliteten som fångade mitt intresse. Alltså kan denna synth användas för att spela bassynth antingen via tangenterna eller direkt via elbasen. Det är väl häftigt, eller hur?

Att spela med tangenterna fungerar faktiskt mycket bra trots att det är minitangenter på klaviaturen. Och använder man octave-knapparna kan ergonomin maximeras och bastonerna ligger där det är lämpligast att spela på klaviaturen. Eftersom reglagen styr ljudmotorns parametrar i realtid är det fantastiskt att kunna justera exempelvis filter under spel. De fabriksinställda basljuden (analoga såväl som digitala) fungerar mycket bra som de är men det är även snabbt och enkelt att vrida till ett eget analogt ljud från grunden.

Hur fungerar det att spela elbas och trigga ljudmodulen då? Basen kopplas in på baksidan av enheten och därefter trycker man på Auto note alldeles nedanför mikrofonen. Då triggar den externa ljudkällan (elbasen) aktuellt ljud. Även här kan man använda oktavknapparna för att styra tonomfånget på det triggade ljudet. Tyvärr triggas ljuden lite långsamt men korrekt när man spelar på en vanligt stämd elbas (EADG) varför ljud med långsam attack fungerar bäst. Lite bättre blir det om man spelar en oktav upp på basens hals och kompenserar med ett tryck på Octave down. Lite härligt är det också att kunna lägga stråkmattor med elbasen då den någon av de digitala ljudmotorerna kopplas in.

Eftersom triggningen var lite långsam med elbasen provade jag att parallellkoppla bas och synth med hjälp av en Boss LS-2. Synthen kopplades in i Send A och tillbaka via Return A och sedan ställdes LS-2 i läget A+B Mix. Genom att använda ett ljud med relativt långsam attack och mixa ihop med elbasens grundljud kunde häftiga ljud skapas. Dessa skulle verkligen kunna användas i något musikaliskt sammanhang. Kul att det fungerade!

Jag misstänkte att de låga tonerna i elbasen bidrog till att triggningen var svår. Därför provade jag även att koppla in min piccolobas, stämd EADG en oktav upp. Nu blev triggningen helt användbar även för ljud med en snabb attack. Kul igen och faktiskt användbart! Eftersom basen är stämd en oktav upp vilket gör att man behöver knappa en gång på Octave down för att få de rätta bastonerna ur synthen. Jag misstänker att triggningen fungerar väldigt bra med en elgitarr också, men då är det ju inte bas längre.

Min Roland JD-Xi har redan använts vid ett livegig där en modern coverlåt skulle spelas. Men då var det fråga om en lead-stämma. Men skall denna synth användas som bassynth tror jag bestämt att det är enklast att spela bas på klaviaturen. Även om triggningen fungerar hjälpligt med en vanlig elbas är det med piccolobasen det fungerar bäst. Egentligen är det helt fantastiskt att det fungerar så bra som det gör. Det gör ju synthen mer användbar än som rent klaviaturinstrument.

www.roland.se

www.musikermagasinet.se

Annonser

2016-06-28 - Posted by | Övrigt

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: