Basgitarr

Utrustning och tips

Bass on Stage

Bass_on_Stage_productSvenska smarta uppfinningar gillar jag skarpt. I raden av dessa är Bass on Stage ett lysande exempel på hur konstruktören möjliggjort montering av en liten akustiskt upptagande mikrofon på kontrabasen. Egentligen har jag inga erfarenheter av just detta, men tycker mig ha sett olika lösningar där mikrofonfäste med tillhörande svanhals har klämts fast på basens lock i något av f-hålen, helt enkelt mellan både basens lock och botten eller på strängarna mellan stränghållare och stall. Bass on Stage är lite annorlunda i det avseendet då avsikten är att montera ett fäste, i princip, permanent på basens stränghållare. Därefter skruvas en svanhals med mikrofon på fästet vid behov.

Bass on Stage består av en svart bockat plåtbit med ett avlångt spår för fästskruvarna samt en mikrofongänga med tillhörande kontramutter på en liten platå. På ena sidan av plåten har ett tunt cellgummi applicerats för att skydda fästytan på kontrabasen.

Fästet skruvas fast på baksidan av stränghållarens hål för strängknopparna med hjälp av två korta vagnsbultar, brickor samt vingmuttrar. Min kontrabas har en stränghållare i stålplåt och då blir ju vagnsbultarna Bassonstage_2lite väl långa, men jag antar att de som har stränghållar i trä kan dra nytta av skruvarnas längd.

När väl fästet är monterat på basen är det väldigt diskret och smidigt. För att sedan montera sin mikrofon på fästet har man två val beroende på vad som man upplever fungerar bra: en kort svanhals med mikrofonen längst ut eller mikrofonhållaren direkt på Bass on Stage. Oavsett vad man väljer så gör man nog klokast att även införskaffa en enkel shockmount till sin mikrofon. Jag valde att använda min Line Audio CM3 med tillhörande shockmount längst ute på en 20 cm svanhals från tyska König & Meyer när jag skulle prova systemet. Fästet har nämligen en normal mikrofonfästesgänga med tillhörande lettrad kontramutter.

Hur fungerar det i praktiken? Svanhalsen uppför sig kanske lite svajigt om man rör sig mycket till musiken, men så länge rörelserna är små att det inte påverkar fasen hos ljudet borde det vara lugnt (grundtonernas ljudvågor från kontrabasen är längre än drygt 1 m). Och så länge man inte heller låter svanhalsen krocka med något så att det blir en mekanisk smäll är det också lugnt. Bassonstage_1Det enda jag inte riktigt fått till helt perfekt är att svanhalsen gärna vill gänga upp sig lite. Förmodligen har jag nog inte dragit fast kontramuttern tillräckligt bra.

I och för sig kan mikrofonen bli lite i vägen om man spelar med stråke. Men det finns ju lösningar: antingen försöker man vika in svanhalsen bakom stallet och rikta mikrofonen mellan stallfötterna eller så skruvar man mikrofonhållaren direkt på Bass on Stage och använder den utan svanhals.

Jag tycker dock att Bass on Stage är en briljant lösning på hur en mikrofon kan monteras på kontrabasen. Det stadiga metallfästet är så pass litet och lätt att det med fördel kan sitta permanent på basens stränghållare även om man inte just för tillfället inte använder sig av svanhals och mikrofon. Och skulle man vilja montera av enheten är det lika enkelt: det är bara två vingmuttrar som skall skruvas lös.

Att sätta saker på basens lock kan nog i teorin förändra instrumentets ton en aning medan ett fäste på stränghållaren torde minimera risken för detta. Men i praktiken kanske ingetdera spelar så jättestor roll för basens ton, det viktiga är nog valet av mikrofonplacering för bästa ljudåtergivning.

bassonstage.se

Annonser

2017-05-27 - Posted by | Övrigt, Kontrabas

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: