Basgitarr

Utrustning och tips

XLR-utgång på kontrabasen

Nu har jag väl rotat alldeles för mycket i det här med ett utgångsjack för kontrabasen. Dels har jag utrustat min egna piezo-mick med ett riktigt bra sladdmonterat uttag, dels har jag konstruerat ett 3d-printat universalfäste för detta kontaktdon och till sist har jag även rotat i alternativa lösningar för att montera kontakten på kontrabasen. Så långt, så gott!

Men sen fick jag ett tips om att eventuellt behöva en kort XLR-sladd som kan användas tillsammans med en akustisk mikrofon på basen med hjälp av en Bass on Stage. Har man en kort XLR-sladd från micken till ett fäste för andra änden av kabeln får man faktiskt ett XLR-uttag på basen. Vilken bra idé! Då kan man själv montera sin favoritmikrofon (exempelvis en Chuck Israels signature microphone från svenska Xlson Audio) och sedan låta en ljudtekniker koppla in basen till PA. Man kan ju även själv få nytta av konceptet om man vill koppla ifrån sin bas och ställa undan instrumentet mellan set i ett gig utan att behöva röra den inkopplade micken från sin ultimata ljudposition.

String_holder_prototype_PETG

Provbockat strängfäste för utgångsjack på kontrabasen.

Mitt koncept för detta började med att försöka få plats med ett XLR-uttag i ett fäste mellan strängarna nedanför stränghållaren, precis som vissa tillverkare av piezo-mickar brukar montera sina telejackuttag. Ett provfäste bockades till av en tunn skiva PETG-plast men då det (sedan tidigare) visat sig svårt att få måtten rätt blev det bara ett test. Modellen fungerade bra på strängarna men dimensionen mellan strängarna blev tyvärr något smal varför någon chassimonterad XLR-kontakt inte kunde få plats.

XLR-utgångsjack_platta_XLR   XLR-utgångsjack_platta_tele

Strängfäste för chassimonterade utgångsjack från Neutrik.

Nästa steg i utvecklingen var att ta hjälp av ett CAD-program och rita upp ett strängfäste som passar chassikontakter från Neutrik. För att få plats med skruvarna fick jag vrida chassikontakten i förhållande till strängarna en aning. Som grädde på moset visade det sig att hålbilden i fästet även passar andra kontaktdon än XLR, exempelvis telekontakt.

String_holders_Neutrik_XLR_and_tele_chassis_connectors

Färdiga prototyper av fästen för chassimonterade utgångsjack.

Det 3d-printade fästet visade sig bli än bättre än jag föreställt mig. Dock fick jag justera vissa mått genom att fila lite och CAD-modellen uppdaterades efterhand då jag bättre förstod hur slutkonstruktionen skulle vara.

String_holder_Neutrik_XLR_chassis_connector   String_holder_Neutrik_tele_chassis_connector

Monterade prototyper på kontrabasens strängar.

Eftersom jag fått två hållare printade fick den ena ett XLR- och den andra en telechassikontakt. Båda passade jättebra monterad på kontrabasens A- och D-strängar. För exempelvis D- och G-strängen blev det lite för brett. Om det passar andra kontrabasar än min egen bas kan behöva verifieras.

XLR-cable_for_doubel_bass

Specialkabel XLR med strängfäste.

Nu återstod bara att löda fast en kort mikrofonkabel och ansluta en sladdmonterad XLR-hona i andra änden. Dragavlastning på chassikontaktens baksida fick utgöras utav ordentligt med smältlim samt krympslang. Hela baksidan förseglades därefter med hjälp av Plasti Dip (gummi som penslas på plasts). XLR-kontakten för kontrabasen var därmed färdig! Den 3d-printade strukturen genomled dock en smärre dimensionsförändring av läckagevärmen från värmepistolen när krympslangen applicerades, men funktionen förändrades inte nämnvärt.

Basgitarr_universal_string_holder   Basgitarr_universal_string_holder_XLR_cable

Alternativ lösning för XLR-kontakt på kontrabasen.

Som ett alternativ kan mitt förra 3d-printade fäste också tjäna som hållare för en kort XLR-kabel. Då krävs det förvisso en skruvmejsel för att montera sladden, men den sitter bra i det här fästet också.

Bass_on_stage_cable_mount_3 Bass_on_stage_cable_mount_2 Bass_on_stage_cable_mount_1
Chassilkontakt Universellt fäste Kabelklammer

För att sammanfatta mina försök att montera ett XLR-uttag på kontrabasen har jag nu provat tre metoder: en dedikerad XLR-kabel med Neutrik chassikontakt och strängfäste, mitt universella 3d-printade fästet och en normal kort XLR-kabel samt kabelklammervarianten med en normal kort XLR-sladd. Alla tre sätt fungerar bra men har lite olika för och nackdelar. Fördelarna med chassikontakt- och kabelklammerlösningarna är att det inte behövs verktyg för att montera kablarna på basen. Både chassikontakt- och universalfästet har fördelen att kabeländen som skall fästas i basen är fast monterad i respektive fäste medan kabelklammerlösningen kan vara lite svårmonterad då kontaktdonet inte sitter still förrän klamret är fastskruvat.

Men vill man även använda sig av en piezo-mick samtidigt som den akustiska micken är monterad finns det alltså lite olika varianter att välja på för att även använda sig av dess dedikerade telejackuttag. Var och en får naturligtvis bedöma vad som är användbart. Jag kan se mig själv använda någon de tre varianterna beroende på tillfälle.

Annonser

2017-06-07 - Posted by | Byggprojekt, Kontrabas

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: