Basgitarr

Utrustning och tips

Peavey Cirrus 5 MFB Maple

Peavey_Cirrus_5_MFB_Maple_2Nej, nej, nej! Jag hade ju redan tagit beslut att jag inte behövde fler elbasar. Men när ett tillfälle till en jättefin femsträngad bas dök upp, kunde jag inte motstå att utöka arsenalen med ännu ett till instrument när priset dessutom var helrätt. Denna gång handlade det om en USA-byggd Peavey Cirrus 5 av lönn från 2006. Trots spontanköpet var det egentligen ett beslut som baserades på ett mångårigt övervägande om att införskaffa en bandad femsträngad elbas. Redan långt tidigare har jag en bandlös femsträngad Peavey Cirrus i valnöt som jag varit mycket nöjd med. Det finns dessutom även en bandad femsträngad Peavey Cirrus BXP i familjen så jag visste mycket väl vad den nya Cirrus:en var för ett instrument.

Konstruktion

Peavey_Cirrus_5_MFB_Maple_1Av den kompletta beteckningen Peavey Cirrus 5 MFB Maple kan man utläsa att basen som helhet är tillverkad i lönn (förutom vissa laminatskikt i halsen) och beteckningen “MFB” betyder på engelska “Maple Fretboard”, dvs. greppbräda av lönn.

Halsen består, som vanligt på Cirrus-basar, av fem lager och går genom basens kropp men innehåller även förstärkningar av kolfiber. Det bakåtvinklade huvudet är också förärat med en tunn skiva kolfiberlaminat på toppen. Greppbrädan är tillverkad av en Peavey_Cirrus_5_MFB_Maple_3bit lite mer mönstrad lönn och ger således ett mycket fint intryck tillsammans med lönnkroppens flammiga toppskikt. Banden är föredömligt monterade och här hittar vi inga vassa bandändar även om basen har acklimatiserat sig i svenskt klimat under en längre tid. Även övrig finish på basen håller verkligen högsta klass.

Stängarna, över den 35” långa mensuren, är fästa i gedigen mekanik av guldkromaterad metall. Den aktiva elektroniken drivs av två 9V-batterier bakom en skruvad lucka på kroppens baksida. De båda humbucker-mikrofonerna samt reglagen för volym, 3-bands EQ och mickbalans är svarta vilket passar mycket bra till basens utseende. Peavey har också utrustat basen med Dunlop Straplok axelbandsknoppar från fabrik. Precis alla konstruktionsdetaljer känns igen från den femsträngade Cirrus:en i valnöt och liksom tidigare har man lagt in ett Cirrus-“C” i greppbrädan vid 12:e band. Huvudet har dessutom prytts med Hartley Peavey:s signatur “HP” och modellnamnet “Cirrus”. Hela konstruktionen och bygget andas verkligen högkvalitativt hantverk och basen förtjänar verkligen platsen i Peavey:s high-end-sortiment.

I användning

Basen känns direkt igen i handen när man plockar upp den för att spela. Dock märks det att kroppen är lite tjockare och att halsen fått en något tjockare profil. Men det är fortfarande en Cirrus i handen, det går inte att ta miste om.

När jag fick hem basen var det glapp i batterikontakterna varför det enbart blev oförstärkt spel på instrumentet just då. Det känns tydligt att det är en bra klang i basen rent akustiskt och efter lite utbyten av kontakter kunde provandet fortsätta förstärkt genom en EBS Drome. Här kommer basen verkligen till sin rätt genom en mycket fokuserad ton med mycket botten, klar mid, bra balans i frekvensregistret och distinkt topp men ändå inte med alldeles för high-tech-ljud. Det låter “Cirrus” om basen, kort och gott. Det går alldeles utmärkt att spela en massa olika sorters musik med den här basen, även med olika spelstilar så som fingerspel, tumme, slap och flagioletter. Detta är en “Cirrus”!

Lite jämförelse av Cirrus-basar

Peavey_Cirrus_5_Maple_Fretted_and_Walnut_FretlessVad jag förstått är den testade basen tillverkad i Mississippi 2006 (förmodligen i juni månad) och i samband med övergången då den raka Peavey-symbolen på huvudet byttes ut mot HP-symbolen. Dessutom verkar kombinationen av flammig lönntopp och greppbräda i lönn vara en rätt ovanlig träkombination vilket kan tyda på att det är något av en specialversion från Peavey:s Custom Shop, men det lär vara osagt ännu så länge. Custom Shop startade någon gång 2005-2006 vilket gör att det är inte helt omöjligt att det kan vara så. Det har också visat sig att Peavey förändrade tjockleken lite på både hals och kropp under denna period. Denna kroppsförändring återfinns även på BXP-varianten som byggs i Indonesien.

Det visade sig att basen i lönn är 2-3 mm tjockare både avseende kropp och hals jämfört med basen i valnöt. Det är inte speciellt mycket och är inte avgörande på något sätt och avfasningarna på kroppen är mycket lika. I övrigt är halsarna lika breda och strängmellanrummen är desamma. Jag kan heller inte urskilja någon större ljudskillnad beroende på olika träslag i basarna, bandlösheten hos basen i valnöt bidrar nog till den största delen i den lilla skillnaden i ljudkaraktär som finns.

Slutsatser

Det är i och för sig inte alla som gillar high-end-basar, men skulle du vara en av dem som verkligen uppskattar såna instrument är Peavey Cirrus i någon form ett mycket bra val. Ta chansen att prova en Cirrus om det finns möjlighet, även med fler strängar än fyra!

www.peavey.com

Annonser

2017-12-15 - Posted by | Basar

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: