Basgitarr

Utrustning och tips

Optimering av mikrofonplacering på kontrabasen

Vid mina två livespelningar då jag tagit med mig kontrabasen har jag upplevt att spel på speciell E-strängen har varit lite mindre framträdande jämfört med spel på övriga strängar på basen. Av den anledningen har jag ett behov av att försöka optimera mikrofonplaceringen på instrumentet så att jag erhåller ett mer fullfrekvent liveljud.

I detta test avser jag testa fyra stycken intressanta mikrofonplaceringar då mikrofon monteras på basen med hjälp av en Bass-On-Stage på stränghållaren:

  1. Mikrofon på svanhals under mellan stall och greppbräda
  2. Mikrofon på svanhals och framför f-hål vid G-sträng
  3. Mikrofon utan svanhals och riktat mot utrymmet mellan stallfötterna
  4. Mikrofon på svanhals och mikrofon mellan stallfötter

Vid livespelningarna med kontrabasen använde jag mikrofonplacering 1 med en Line Audio CM3.

Provuppställning

Av någon anledning kunde jag inte få svanhalsen och mikrofonen enligt position 4. Kanske var svanhalsen för lång för ändamålet då även mikrofonhållaren måste räknas med i dess fulla längd. Trångt blev det i alla fall och det blev alltså bara tre positionsprov. Däremot hade jag två kondensatormikrofoner att testa på båda positionerna; en Milab DC-96C och en Line Audio CM3. Det är just CM3:an jag använt vid livespelningarna och i ett läge som motsvarar position 1 enligt ovan. Vid proven använde jag en sk. shockmount så långt det var möjligt. Mikrofonkabeln ansluts med XLR-uttag mellan strängarna på kontrabasen.

Michrophone_placement_mics   Michrophone_placement_DAW_setup

Mikrofoner (Milab DC-96C och Line Audio CM3) och inspelningsutrustning.

Förutom mikrofonerna användes inspelningsprogrammet Cubase LE 5, en ART Tube MP mikrofonpreamp, Zoom R24 som ljudkort och kontrollyta för Cubase. För lyssning användes en vanlig hemmastereo samt RH-A7 hörlurar från Roland. Mikrofonen från Line Audio har fördelen att den är liten och lätt vid montering på kontrabasen. Men Milab DC-96C är inte så speciellt stor heller för att vara en stormembransmikrofon.

Till respektive inspelning användes en refräng från en liveinspelad låt med jazzfeeling som grund. Signalen är högpassfiltrerat så att mitt tidigare basljud minimeras i lyssningen. Det valda stycket passar bra att spela i första position med fingerspel (pizz) där alla strängar används för ett brett registeromfång från låga E till lös G-sträng.

Michrophone_placement_Pos1_CM3   Michrophone_placement_Pos1_DC-96C

Mikrofonposition 1: CM3 (höger), DC-96C (vänster).

I position 1 placeras mikrofonen på svanhals och riktas in mot centrum av basen, under strängarna mellan stall och greppbräda. Här används shockmount även om DC-96C är lite för tung för stötskyddet.

Michrophone_placement_Pos2_CM3   Michrophone_placement_Pos2_DC-96C

Mikrofonposition 2: CM3 (höger), DC-96C (vänster).

I position 2 monteras mikrofonerna på samma sätt, men riktningen väljs mot f-hålet på G-strängens sida. Här valdes en vanlig mikrofonhållare för DC-96C i och med att mikrofonens riktning är rakt i dess radiella riktning, ingen stötskyddad hållare här alltså.

Michrophone_placement_Pos3_CM3   Michrophone_placement_Pos3_DC-96C

Mikrofonposition 3: CM3 (höger), DC-96C (vänster).

För position monterade båda mickarna i deras originalhållare direkt på Bass-On-Stage utan svanshals. Normalt sett skulle CM3:an kunna monteras i shockmount, men jag fick tyvärr problem att lossa gängadaptern på svanhalsen.

Lyssningsresultat

För respektive position spelades ett dedikerat spår in i Cubase LE 5 där mikrofon växlades mellan CM3 och DC-96C mellan tagningarna.

Michrophone_placement_DAW_channels

Bild från Cubase LE 5 med vågformer från inspelningarna.

Genom att lyssna på spåren separat men även mixat med bakgrundskomp kunde olika egenskaper hos både mikrofonplacering och val av mikrofon noteras.

Position 1 Position 2 Position 3
CM3 Ensam – Relativt jämnt ljud i hela registret
– En liten tendens till plonkighet
– Lagom med träknorr, finger- och strängljud
– Mullig och mycket rund ljudbild
– Mycket bas
– Bra kärna och mid men med behållen baskaraktär
– Fint träknorr, finger- och strängljud
– Bra djupbaskaraktär
Med komp – Något tunn i djupbasen
– En tendens till lite plonkighet
– Helt ok tillsammans med komp
– Upplevs mulligt och dämpat
– Ganska svagt ljud som inte kommer fram till kompet
– Mycket basrikt
– Brett frekvensomfång
– Kommer väl tillrätta i kompet
– Basen sitter snyggt i botten
– Mycket bra med komp
DC-96C Ensam – Ganska lite träknorr, finger- och strängljud
– Låter snyggt och rent
– Något mulligt och basrikt
– Mulligt och kanske lite för mycket bastryck
– En del träknorr, finger- och strängljud kommer med
– Ljudet känns rent
– Snyggt och rent
– Basen är bra men kan upplevas ytterst lite mullig
Med komp – Något åt de mulligare hållet då det saknas en del träknorr, finger- och strängljud
– Helt ok tillsammans med komp
– Låter mulligt och platt tillsammans med komp – Det låter snyggt och rent
– Kanske lite bastungt till kompet
– Helt ok med komp

Upplevda lyssningsresultat med olika mikrofoner i tre positioner.

I tabellen ovanför återfinns mina lyssningsintryck från de olika inspelningarna; både med ensam mikrofon och tillsammans med komp. Det visade sig att min kontrabas trivdes bäst med mikrofon i position 3 även om position 1 inte var speciellt långt efter. Det visade sig att DC-96C kan upplevas lite mulligare och bastungare än CM3. CM3 fångade dessutom mycket mer träknorr, finger- och strängljud än DC-96C. Det kan ha att göra med de olika mikrofonernas karakteristik avseende runtupptagningsförmåga men även proximitetseffekt, dvs. en bashöjning ju närmare mikrofonen befinner sig från ljudkällan. Mikrofonplacering position 2 var ingen bra lösning med någon av mickarna då det blev alldeles för bastungt med upptagning nära f-hålet.

Tittar man på polärdiagram för respektive mikrofon kan det uttydas att CM3 i allmänhet är mycket mer runtupptagande än DC-96C. CM3 är upp mot 5 dB känsligare 90° från mikrofonriktningen jämfört med DC-96C. Det borde förklara en del av att ljudet från CM3 innehåller mer träknorr från greppbrädan, finger och strängljud. I provad position 3 kan jag uppleva det som mycket angenämt att ha med i ljudbilden.

Frekvensresponsen hos båda mikrofonerna är också intressanta. Milab specificerar detta från ca 35 Hz uppmätt på en meters avstånd från ljudkällan. Här håller DC-96C en väldigt rak frekvensgång från 35 Hz till ca 6 kHz men det uppges ingen respons på närmare ljudupptagning. Gissningsvis blir proximitetseffekten påtaglig vi så pass nära mickning som proven utgjorde och kan nog förklara en del av den lilla basökning som upplevdes med den mikrofonen. Däremot redovisar Line Audio frekvensresponsen från 20 Hz uppmätt vid både 1 m och 30 cm. Vid 30 cm avstånd erhåller CM3 linjär frekvensgång redan vid ca 30 Hz och håller den ända upp mot 15 kHz. Proximitetseffekten är därför inte lika påtaglig för CM3 vid så pass nära uppmickning som gjordes under proven.

Resultat beror säkert även på basens karaktär också. Lös D-sträng verkar få en liten extra knuff i princip alla ljudupptagningar. Förmodligen är basen något mer resonant i det frekvenregistret. Det kan jag nog höra när jag själv spelar, men även min anslagsteknik kan nog förbättras en hel del så att jag får jämnare balans mellan tonerna.

Slutsatser

Var det så basfattigt som jag trodde med mikrofonen CM3 i position 1? Nej, egentligen inte. Men det finns dock en tendens till viss plonkighet i ljudet i detta fall. Förmodligen har det också med basförstärkarens karaktär att göra. Men efter detta test kan jag konstatera att min kontrabas trivdes allra bäst med CM3:an i position 3, dvs. monterad direkt på Bass-On-Stage i shockmount riktad mot utrymmet mellan stallbenen. Då fick jag bäst balans mellan strängarna och de biljud som blir vid spel.

Även om CM3 tog sig vinnande genom testet låter DC-96C i allmänhet mycket snyggare, lugnare, behagligt och färdigmixat. Men då har vi ju en mikrofon som kostar drygt 10 ggr mer också. Dock gör sig nog proximitetseffekt gällande och det kan bli lite för bastungt med så pass nära mickning.

Live kommer jag alltså att satsa på CM3:an i position 3. Eftersom jag dessutom lägger undan svanhalsen blir upp- och nerriggning av kontrabasen enklare då mikrofonen blir enklare att montera. Mikrofonen är dessutom mindre i vägen och den riskerar heller inte att ge missljud om den råkar gunga till och slå emot stallet.

Annonser

2017-12-16 - Posted by | Analys & Undersökningar, Kontrabas

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: