Basgitarr

Utrustning och tips

DigiTech XBD Bass Driver

Ok, vad gör en distorsionspedal här på https://basgitarr.wordpress.com? Och dessutom gillar jag inte ens grov överstyrning på bas. Det här skall jag försöka reda ut här nedan.

DigiTech_Bass_DriverMitt på ett försäljningsbord under en effektpedalrea hos min lokala musikhandlare hittade jag en del basrelaterade effektpedaler till bra priser. Däribland fanns denna DigiTech XBD Bass Driver-pedal. Egentligen behöver jag inte fler effektpedaler i min arsenal, men jag kunde inte låta bli att få provspela apparaten i butiken. Men när bas kopplades in i förstärkaren med Bass Driver-pedalen mellan kunde jag faktiskt ratta in mycket trevliga subtila överstyrningsljud i Sandberg-basens, i övrigt, mycket fina ljud. På något sätt gav det lätta uppspruckna ljudet från pedalen ett snyggt levande och organiskt bidrag till basens karaktär som var svår att motstå. Kunde det låta så här bra i butiken skulle denna pedal nog göra sig mycket bra till den annars lätt torra och sparsamma ljudkaraktären från min Squier Classic Vibe Precision Bass 50s, det vill säga att basen nog skulle kunna leva upp som aldrig förr. Tidigare har jag försökt tämja P-basens ljud genom att byta en kondensator i instrumentets elektronik men då landade jag i att basen låter som bäst i originalskick, precis som en P-bas från 50-talet skall låta.

DigiTech XBD Bass Driver är egentligen en utgången produkt men det exemplar jag fick tag på är helt ny i kartong. I stort sett är det en helt vanlig effektpedal i metallchassi med fyra rattar, fotomkopplare, lysdiod för visualisering av funktion, in- och utgångar samt uttag för extern strömmatning. Under fotomkopplaren finns också ett utrymme för batteri om man skulle vilja använda pedalen helt fristående. Konstruktionen ger ett mycket gediget intryck och de fyra rattarna inbegriper utgångvolym (Level), tonkontroll (Tone), mixning av ren signal och effektsignal (Blend) samt morfning mellan olika överstyrning- och distorsionskaraktärer (Morph). Funktionerna är faktiskt mycket enkla att använda och det går fort att ratta in ett bra ljud men även att göra småjusteringar om det behövas.

Som vanligt startar apparaten då instrumentet ansluts till pedalens ingång. Det märks att det är en digital effektpedal eftersom indikatorlysdioden blinkar tre gånger då enheten startar, den “bootar” liksom upp under någon enstaka sekund. Utsignal från pedalen kan fås på två sätt: med och utan högtalarsimulering (CIT). Högtalarsimuleringen bygger på ett kabinett om 4×10” högtalare. Dessa två utsignaler kan användas var för sig eller samtidigt om man så skulle vilja det. På så vis kan man sända den ena signalen (utan simulering) till sin förstärkare medan ljudet med högtalarsimulering direkt till inspelning eller PA-anläggning.

Med morfratten kan man sömlöst reglera ljudkaraktären från lätt överstyrning till varm distorsion och upp mot fuzz. Personligen är jag mest förtjust i något läge mellan lätt överstyrning och en liten bit upp mot den feta varma distorsionen, speciellt om jag även drar ner på tonkontrollen mot “klockan nio” och rattar in lagom mängd distorsion med blendratten. Det är alltså mycket enkelt att använda reglagen till att forma ljudet.

Min tanke var ju att liva upp ljudet i P-basen och det gör verkligen denna pedal mycket bra. Det blir på något sätt mer liv till ljudet även om jag använder väldigt sparsmakat av effekt. En riktig höjdare alltså till denna bas som jag lärt mig tycka om ljudet i trots att det är är lite tunt. Men med Bass Driver-pedalen så lyfter det verkligen stort.

Givetvis kunde jag heller inte låta bli att testa pedalen med basar med aktiv elektronik. Både min Dean Edge 4 och min Peavey Cirrus fick smaka på denna effekt och där kunde faktiskt pedalen lyfta ljudet till högre nivåer om jag då passade på att dra ner på morfreglaget mer mot lätt överstyrning. Till rätt låtar skulle det passa alldeles utmärkt även här. Tyvärr tycker jag inte att min MusicMan Stingray passade ihop med denna pedal så bra. Enligt min åsikt blir det tyvärr ingen bra kombination med basens övertoner och distorsionen i pedalen. Jag tycker mig höra en lätt metallisk känsla mer än det organiska liv som jag förväntade mig. Men till de övriga basarna jag provat med fungerar Bass Driver ju alldeles utmärkt.

Det trevliga med denna pedal är att tonkontrollen inte bara är ett filter med fix frekvens utan styr hela tre filter med individuella centerfrekvenser. Dessa centerfrekvenser varieras då tonratten är satt att dämpa eller förstärka (dvs. “före klockan 12” respektive “efter klockan 12” på ratten). Vid dämpning påverkas ljudet inom 725 – 4000 Hz medan det förstärkta läget påverkar signalen inom 1450 – 5000 Hz. DigiTech kallar detta för spectral contouring EQ vilket skall ge en optimal signal beroende på dämpning eller förstärkning av ljudet. När det gäller distorsionen finns inga specificeringar att det är centrerat kring någon speciell frekvens. Själva distorsionen är frekvensberoende men varieras med inställningen hos morfratten och normalt påverkas inte de lägsta frekvenserna lika mycket.

Något som man dock behöver tänka på är att pedalen slukar batterier. Det är till och med så att DigiTech rekommenderar att köra den med extern strömadapter. Batteridrift rekommenderas bara för demonstrationsbruk eller egen övning. Läser man specifikationerna räcker nog ett 9 V batteri bara cirka fyra timmar och med strömadapter (DigiTech PS200R, 9.6 V) drar pedalen hela 4.8 W (dvs. hela 500 mA!). Det konstiga är att DigiTech strömadapter bara är designad till att ge max 300 mA… Detta kan vara bra att känna till så att man använder en strömadapter som kan leverera tillräckligt hög strömstyrka. Den adapter jag använder är på 9 V och klarar att driva pedalen i alla fall. Det är ju lite förvirrande med strömmatningen, räknar man på ett normalt alkaliskt batteri och fyra timmars driftstid så blir strömuttaget ca 140 mA (dvs. ca 1.3 W). Jag skulle dock tro att strömförbrukningen inte skiljer mellan batteri- eller adapterdrift. Så någonstans vid 140 mA låter väl rimligt för en digital pedal. Därmed kan man säkert dimensionera sin strömmatning till pedalbordet efter detta.

Och även om jag egentligen inte gillar distorsion på bas så blev faktiskt denna pedal en riktig kompis. Blendratten och tonkontrollen är det jag uppskattar mest med pedalen och med mina måttliga inställningar förloras inget bottentryck. Det är till och med så att det öppnade upp nytt liv till mina basgångar. Jag kan faktiskt se mig använda effekten till vilken musik som helst, inte bara blues och rock. Hittar du en DigiTech Bass Driver så tveka inte att ge den en chans.

www.digitech.com

Annonser

2018-03-01 - Posted by | Effekter

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: