Basgitarr

Utrustning och tips

Markbass Little Mark III & Traveler 102

Markbass_Little_Mark_III_and_Traveler_102P-4Av någon anledning blev jag inte så förtjust i kombinationen Markbass Little Mark Tube och den tillhörande lådan Traveler 102P när jag provade det under den senaste pratabasträffen. Little Mark Tube hade ju de finesser som jag gillade men jag fick inte riktigt till “mitt ljud” med detta paket.

För några veckor sedan fick min lokale musikhandlare hem den nya Markbass-toppen Little Marcus och jag åkte in för att prova den. Då var det samma högtalarlåda som användes i butiken, dvs. Traveler 102P-4 (4 Ohm impedans). Även här fick jag tyvärr inte den rätta ljudkänslan. Eftersom de ändå hade en Little Mark III inne provade jag den med samma låda. Wow, här hände det grejor minsann! Helt plötsligt kom det där ljudet som “är mitt” fram ur dessa Markbass-grejor, dvs. rätt modernt och hi-tech. Jag hade tidigare även hunnit spana in combon Mini CMD 121P men utan att egentligen prova den på riktigt. Eftersom den också fanns inne i butiken provade jag även den mer utförligt. Det bestående minnet från dessa enkla test var att kombinationen Little Mark III och Traveler 102P-4 gav mig det ljud som jag har som personlig favorit. Ljudet är väldigt likt min gamla favorit EBS Drome 12 men jag uppfattar det som att just Markbass-kombination har ett större frekvensomfång, speciellt nedåt. Dels baseras det på en annan högtalarlådekonstruktion och dels pratar vi om en mycket starkare effektförstärkare. Jag kunde dock inte släppa tanken om detta paket från Markbass och lånade därför hem grejorna för att testa med mina egna instrument. Efter det var det nästan omöjligt att lämna tillbaka förstärkartopp och högtalarlåda och därför stannade de hemma hos mig.

Markbass_Little_Mark_III_front

Den här bastoppen från Markbass är designad i Italien och sedermera tillverkad i Indonesien. Egentligen är det en ganska enkel transistorförstärkare att förstå sig på. Framsidan har två ingångar, ett med ett normalt obalanserad telejack och ett med balanserad XLR-kontakt samt en tillhörande ratt för förförstärkning av signalen (dvs. Gain) inklusive LED-indikering av clip-nivå. Från början förstod jag nog inte vad den balanserade XLR-ingången kunde användas till. Den ytterst kortfattade manualen säger inte heller något mer om det, men jag har kommit på att det går utmärkt att använda en bra preamp med XLR-utgång (exempelvis Tech 21 NYC SansAmp Bass Driver DI) eller en bas med XLR-utgång (till exempel Ibanez EWB20WNE-NT) för att koppla hit. Har du en kondensatormikrofon på din kontrabas kommer du tyvärr inte långt eftersom du då behöver möjlighet till fantommatningsspänning. I det senare fallet hänvisas till Little Mark Tube eller genom att använda tex. en Radial SB-48UB.

Efter ingångssektionen kommer en fyrbands EQ (Low, Mid Low, Mid High och High) samt två rattar med flerfrekvensvariation av EQ-kurvan (VLE och VPF). VLE står för Vintage Loudspeaker Emulator och innefattar ett shelvingfilter som kapar mer och mer högfrekvent innehåll ju mer reglaget dras upp (centerfrekvens är här lite flytande och varierar mellan 250 Hz – 20 kHz). Man skall alltså få en old-school-känsla av den här lilla förstärkaren trots att den i grunden ger ett väldigt klart och rent ljud. VPF är ett Variable Preshape Filter som fungerar som ett hängmatte-filter för ljudet. Bas och diskant förstärks medan mellanregistret dämpas enligt deras inbyggda design när reglaget dras upp. Centerfrekvensen ligger här på 380 Hz.

Jag upplever att den vanliga EQ-sektionen gör ett mycket bra jobb och Markbass verkar ha lagt centerfrekvenserna på, i mitt tycke, alldeles rätt ställen (40, 360, 800 Hz samt 10 kHz). Dessa kontroller gör precis det de skall göra och på ett enkelt och fantastiskt bra sätt. Det är lätt att justera det man behöver för att anpassa efter bas och lokal. Och med mina ljudideal behåller jag oftast EQ-rattarna i klockan tolv och drar upp lite försiktigt på VLE och lite, lite mer på VPF. Då får jag ett superljud direkt utan att röra allt för mycket på de normala EQ-reglagen. Utöver dessa reglage hittar vi även en master-volym, separat volymratt för DI-utgången på baksidan samt en strömswitch på Little Mark III framsida.

Markbass_Little_Mark_III_rear

På enhetens baksida hittar vi ett strömuttag med säkringshållare, två högtalarutgångar på Speakon-kontakt respektive telejack, en utgång för stämapparat, send och return för externa effekter, DI-utgång på XLR med tillhörande omkopplare för pre och post EQ samt jordlyft. Återigen väldigt enkelt och lättförståeligt. Fläkten bak på förstärkaren är också föredömligt tyst; inte helt tyst men väldigt nära.

Hela förstärkartoppen väger in på strax över 2 kg (2,3 kg för att vara exakt) och kan ge 500 W uteffekt med 4 Ohm högtalarlåda eller två 8 Ohm parallellkopplat. Med en ensam 8 Ohm högtalare ger slutsteget 300 W uteffekt.

Förstärkarens plåtlåda mäter 27,6x25x8,3 cm och det går att köpa till rackvinklar om den skall placeras i rack. Annars säljer Markbass även en dedikerad gigbag för denna förstärkare. Mer om det senare.

Markbass_Traveler_102P-4_and_Little_Mark_III_1   Markbass_Traveler_102P-4_and_Little_Mark_III_2

Högtalarlådan Traveler 102P-4 är bestyckad med två stycken 10” högtalarelement samt en piezodiskant och fram på det svarta gallret sitter Markbass symbol snyggt och prydligt. På ena kortsidan hittar vi ett kraftigt infällt bärhandtag och på “uppsidan” återfinns även ett volymreglage för diskantelementet. På baksidan av högtalarlådan finns två stycken Speakon-kontakter samt lådans ventileringshål. Jag vet inte om man säger basreflexhål eftersom de sitter på baksidan, men det kan ju bli lite olika ljudresultat om man ställer lådan mot en vägg, liggande eller på högkant. Själv föredrar jag kombinationen förstärkare på en låda på högkant.

Högtalarlådan Traveler 102P finns i två varianter om 4 eller 8 Ohm impedans (102P-4 respektive 102P-8) och Markbass själva påpekar att man kan ha en större flexibilitet om man väljer 8 Ohm-lådan. Då kan det vara enkelt att komplettera med en ytterligare låda senare. Men vet man med sig att det inte är aktuellt med fler lådor rekommenderar de att 4 Ohm-låda väljs för att få mest ut av sin förstärkare. Dock gäller det att inte spela alldeles för starkt med den ensamma 102P-4 lådan då den har effekttåligheten 400 W.

Lådan i sig klarar ett väldigt bra frekvensomfång i sig själv (45 – 18 kHz med delningsfilter på 3,5 kHz för piezodiskanten) men vill man spetsa till det så finns även en tillhörande Traveler 151P för extra brett fullrangeljud. Då är det viktigt att man väljer 8 Ohm-varianten av 102P (dvs. 102P-8).

Markbass säger själva att den här lådan är en av de lättaste och minsta 2×10”-lådor på marknaden. Jag vet inte så mycket om det, men lådan väger in på låga 12.6 kg och storleken 59x32x43,5 cm. Totalt hamnar både låda och topp på ca 15 kg. Det är mycket lite det! Som jämförelse väger EBS Drome 12 cirka 17 kg. Självklart finns det ett passande överdrag att beställa till denna låda från Markbass.

Själv trodde jag aldrig att jag skulle behöva en 500 W förstärkare med tillhörande låda eftersom jag varit (och är) mycket nöjd med en EBS Drome 12 combo. Men det visar sig att Little Mark III orkar med lägre ner i frekvens tillsammans med Traveler 102P-4 utan att krokna. Det är speciellt uppskattat vid spel med femsträngad bas. Att hela paketet blir lättare att bära då toppen tas för sig i tillhörande axelväska gör inte heller saken sämre.

Vad jag än kopplar in för bas i Markbass-systemet låter det alldeles förträffligt. Ibland behöver jag justera EQ lite och det är väldigt lättrattat med de EQ-reglage som finns till förfogande. Även uppmickad kontrabas låter mycket bra med denna förstärkarkombination. Och något som jag verkligen uppskattar är att min gamla Ibanez EWB20WNE-NT får ett helt nytt liv genom denna förstärkare. Spelar jag på min Ibanez Ashula får jag till och med dra ner lite på EQ:ns basreglage. Däremot tycker jag inte att volymreglaget för diskantelementet gör så stor nytta. Det blir mest subtil skillnad mellan min- och maxlägena. Därför följer jag Markbass rekommendation: ställ det i mitten.

Jag har läst några synpunkter om att det kan bli lite olika ljudkaraktär beroende var man ställer lådan i rummet. Hittills har jag haft lådan mitt i rummet och även mot en vägg. Men i dessa positioner tycker jag nog att ljudkaraktären är mycket lika, inte så stor bashöjning som jag misstänkte från början. Det det sägs också att det kan skilja lite om lådan ställs på högkant eller liggande. Men det kanske även beror på lokalen också. En positiv effekt av att lådan är ventilerad i bakkant är att att basljudet inte bara skjuts framåt. Här kan man som basmusiker höra sin bas även om man inte står precis framför lådan. Jag tycker mig höra basens minst lika bra om jag står framför eller bredvid lådan hemma i rummet.

Jag rekommenderar gärna kombinationen Markbass Little Mark III och högtalarlådan Traveler 102P-4 om du är ute efter en lättviktsanläggning till din bas. På kuppen får du ett varmt och naturligt ljud som kan variera från hi-tech till mer old-school genom väldigt lättrattade reglage. Komplettera gärna med gigbag för toppen och ett bra transportöverdrag till högtalarlådan.

www.markbass.it

Annonser

2018-07-19 - Posted by | Förstärkare

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: