Basgitarr

Utrustning och tips

Tillverka ett eget koger i läder

Jag har faktiskt gått och köpt en helt ny och fin kontrabas. Då passade jag även på att flytta över mitt fina koger till den nya basen. Men eftersom jag beslutat att behålla min gamla kontrabas för speltillfällen där det behövs en lite mer oöm bas, blev den gamla kontrabasen utan koger. När jag därför tänkte köpa ett nytt, och lite mindre kostsamt, koger till min gamla bas var det svårt att hitta lämpliga kandidater utan att skämma bort “gammbasen” allt för mycket. Men då hittade jag en bit fint mörkbrunt läder hemma och gjorde ett eget koger med inspiration från det fina koger jag redan hade.

DIY_quiver_1   DIY_quiver_2   DIY_quiver_3

Till att börja med skapade jag en skärmall som sedan användes för att få rätt form på det utbredda skinnet. Därefter måttade jag ut placeringen av hela 36 stycken öljetter, ett övre runt hål för knytrem och ett rektangulärt hål för en bredare fästrem nertill. Öljetterna nitades sedan fast i respektive hål. Över kant på lädret kan man dessutom slipa med sandpapper för en jämnare yta.

DIY_quiver_4   DIY_quiver_5   DIY_quiver_7

Till min lycka blev resultat väldigt bra när jag “sytt” ihop kogret med en ljus läderrem (knytrem) jag också hittade hemma i en låda. Den bredare fästremmen nertill skar jag ut av en bit tjockare svart läder. Men på något vis kunde jag inte komma överens med färgen på de ljusa läderremmarna, det blev liksom lite för mycket “country” över det hela. Därför införskaffades nya svarta läderremmar hos Tärnsjö Garveri:s outletbutik. Jag måste säga att det verkligen blev “pricken över i:et” med svarta remmar. Nu känner jag mig riktigt nöjd med detta koger.

För att undvika allt för hård landning för stråken med nosen före nere i kogret tryckte jag därför ner en bit tjockare backdoptyg. Det fungerar verkligen finfint i och med att läderbiten var så stadig och stabil i monterat läge.

DIY-koger-mall

Lite dataunderlag för detta koger kommer här nedan.

Koordinattabell för halva utbredningen

X (cm) : Y (cm)

  • 0 : 0
  • 0 : 3,4
  • 1 : 6,7
  • 2 : 8
  • 3 : 9
  • 4 : 10,1
  • 4,7 : 13
  • 12,5 : 10,7 (4 mm hål för knytrem)
  • 37,5 : 7,9 (centrum på rektangulärt hål 0.7x 1,2 cm för fästrem)
  • 42,7 : 8,9
  • 44 : 7
  • 45 : 4,2
  • 45,7 : 0

Öljetter

4 mm öljetter om 3 cm mellanrum ned till kogrets krökning. I nedre området nedanför kröken är mellanrummet 2 cm, dock med lite anpassning för de två i nedre spets på grund av vikning av läder.

Fästrem

DIY_quiver_8

Fästrem i rektangulärt hål 10×22.5 cm och två stycken 4 mm hål för knytrem med 2 cm mellanrum i respektive ända.

Knytremmar, ca 3-4 mm brett

Ca 60 cm för att “sy” ihop kogret.

Ca 45-50 cm för övre knytrem.

Ca 25-30 cm för nedre fästrem.

Jag kommer nog att göra fler koger bara för att det var så roligt. Håll utkik!

2023-07-24 - Posted by | Byggprojekt, Kontrabas

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar