Basgitarr

Utrustning och tips

Nikabe B1 Tech ryggsäck

Nu har jag länge använt mig av en axelväska från Fred Perry för att ta noter och annat med mig på övningar och spelningar. Den har fungerat jättebra och väskan har alltid varit tillräckligt stor för ändamålet. Från början behövde jag storleken för att ta med mig en eller flera pärmar med noter, telekabel och reservbatteri. Men sedan några år tillbaka har jag uteslutande använt surfplatta med appen Mobilesheets, vilket gjort att behovet av pärmar och notpapper minskat dramatiskt. Dessutom har övergång till att spela både kontrabas och elbas gjort att den utrustning jag behöver ha med mig ökat och därmed blir det svåröverskådligt i väskan, dvs. jag brukar få leta en stund i väskan innan jag hittar det jag behöver.

utrustning

Normalt sett har jag numera haft med mig följande:

  • Surfplatta (i mjukt fodral)
  • iRig Blueturn (spräckligt fodral)
  • The Weeping Birch Buff piezo transducer buffer (i svart fodral)
  • Noisy Clan Wee stand (i svart galonfodral)
  • Terminalglasögon
  • Tandborste (till stråken, inte till munnen)
  • Harts
  • USB-laddare
  • Stråkhållare för notställ
  • Öronproppar
  • Pennor
  • Torkdukar (till kontrabasen)
  • A4-mappar
  • Telesladd

Ibland har jag även haft med mig en 3 m grendosa och min Zoom H2N med tillbehör (totalt tre enheter).

Nu har jag dock tagit klivet över till att se behovet av en mer praktisk väska för ändamålet. Efter att ha sneglat på en massa alternativa väskor landade jag i att behovet skulle kunna täckas av en ryggsäcksmodell där insidan kunde fackindelas för smidig förvaring och åtkomst. Till slut hittade jag en lämplig modell i Nikabe B1 Tech ryggsäck från Kjell & Co. Just vid inköpstillfället var produkten prissänkt så jag hade lite tur att tajma mitt behov med prisvärt produktutbud. Väskan är i grunden avsedd för att förvara tex. kameror och drönare i den. Men det hindrar ju inte att andra ändamål uppfylls genom dess design.

Nikabe_B1_1   Nikabe_B1_2

Väskans funktioner innefattar dels ett antal fack av olika storlekar, slittålig utsida med både skydd för regn och stänk, dämpande axelband och vadderat material. Därtill ingår ett antal flyttbara väggar för det stora inre facket.

Nikabe_B1_3

Huvudfokus är väskans stora inre utrymme där ett antal flyttbara innerväggar medger att facket kan anpassas efter vilka behov som man har för sin utrustning. Detta stora fack öppnas genom en lång dragkedja runt hela ryggpartiet. Men det går även att komma åt stora utrymmet genom ett av sidornas dragkedjeförsedda öppning. Men genom sidofickan kan man bara komma åt det som är närmast det i stora utrymmet. En god planering av innerväggarna ger då möjligheter till åtkomst genom detta sidofack.

På den andra sidoväggen hittar vi en liknande liten öppning. Där kommer man inte åt det stora innerfacket, men däremot är det ett praktiskt fack för mindre saker. Översidan av ryggsäcken innefattar ett mellanstort förvaringsutrymme där fackets mjuka, påsliknande, inre tar en del av det stora huvudfacket i anspråk. Genom att placera det stora huvudfackets innerväggar smart får även denna “pås-lösning” en naturlig relativt fast botten.

På ryggsäckens “framsida” hittar vi också ett stort “laptop-fack” med dragkedja runt hela öppningen och i väskans botten hittar vi ännu ett litet fack med dragkedjestängning. Inuti många av facken hittar vi även både större och mindre fickor, två är stora nog för A4-papper. Jättebra!

Det följer dessutom med ett antal lösa fästremmar så att eventuell lös utrustning kan hängas utanpå ryggsäcken. Det finns nämligen ett stort antal fästpunkter för dessa remmar var stans på väskans utsida. Nikabe skickar även med ett yttre regnskydd som man kan dra över sin väska vid större regnmängder.

Väskans yttermått mäter 460 x 330 x 180 mm och tomvikten är 1,3 kg. Man kan tycka att väskan är lite i tyngsta laget när den är tom, och fylld med utrustning väger den än mer. I och för sig vägde min gamla axelväska rätt mycket med all utrustning, men genom ryggsäckskonstruktionen blir väskan “fjäderlätt” när man väl hängt den på ryggen. Axelremmarna, med dess fjädrande konstruktion, gör att ryggsäcken är mycket behaglig att bära. Totalvikten märks egentligen bara när man bär väskan i handtaget på översidan.

Initialt tyckte jag att väskan rymde mindre mängd utrustning än vad jag tänkte mig. Men efter att noga tänkt igenom det stora innerfackets väggplaceringar kunde jag med lätthet rymma än mer utrustning än jag trodde. Även om jag reviderade min utrustningslista en aning får jag numera alltid med mig tex. ännu en extra telekabel, 3 m grendosa och Zoom H2N utöver all annan utrustning. Det enda jag inte kan få in i väskan är någon pärm eller en notbok, men å andra sidan brukar jag inte heller ha med mig det. Så om det behövs vid något enstaka tillfälle får jag ta till en extra tygkasse eller liknande bärlösning.

Jag rekommenderar verkligen denna väska från Nikabe om ni, som jag, vill ha en bra och praktisk väska som fyller (nästan) alla behov. Nu tar jag dessutom med mig mycket mer än jag under normala omständigheter behöver vid repetitioner eller gig. Men å andra sidan blir vikten av utrustningen inget problem då allt bärs på ryggen. I gengäld behöver jag inte behovsanpassa den medhavda utrustningen oavsett om jag spelar stråkorkester med kontrabas eller elbasgig. Jag har till och med provat att hänga gigbagen med innehåll till Markbass Little Mark III på ryggsäckens utsida. Det fungerar det också. Fantastiskt!

www.kjell.com

2024-02-15 - Posted by | Väskor

2 kommentarer »

  1. Tack för ett mycket informativt och bra blogginlägg! Att hitta smarta lösningar för transport av alla grejer man behöver till ett gig är alltid något man funderar på. Dina förslag och lösningar är toppen och något jag kommer ha nytta av när jag ser över mina behov! Tack!

    Kommentar av basmagnus | 2024-02-17 | Svara

    • Tack. Vad bra och kul att det uppskattas.

      Kommentar av M Sjöberg | 2024-02-17 | Svara


Lämna en kommentar