Basgitarr

Utrustning och tips

Positioneringsverktyg för kontrabasens stall

När jag köpte min GEWA kontrabas hos Stråkstudion Violinateljé fick jag även med ett anpassat mätverktyg för att kunna kontrollera stallets placering på basen.

GEWA Germania Antique 3_4 bridge tool_3

Genom att lägga an den nedkapade änden av verktyget mot greppbrädans kant kan man kontrollera att den andra änden ligger dikt an mot stallet. Då är stallets vinkel och position rätt. Om stallet hade lite fel vinkel använde Stråkstudion en gammal välanvänd distanskloss för att lägga an mot stallet för att sedan knacka försiktigt med en hammare tills att stallet hamnar rätt. Detta genomfördes med strängarna i rätt uppspänt läge, dvs. stämd kontrabas.

Bridge_positioning_tool_2   Bridge_positioning_tool_1

Givetvis kunde jag inte leva utan ett sånt knackverktyg och därför beslöt jag mig tillverkat en egen “distanskloss” i form av en träcylinder. Här passade en rundstång i trä (dvs. ett kvastskaft) bra att utgå ifrån. Men eftersom ändarna inte skall skada stallets yta slipade jag först ner ändarnas råa sågade yta. Därefter lät jag slå med hammaren på ena änden (slagänden) med rundstången mot en annan planka för att fibrerna skulle plattas till på både stötändan och slagsändan. Detta innebar att ändarna “för-åldrades” i och med denna hantering. Sedan slipade jag ännu en gång med fint sandpapper för att upprepa slagbehandlingen. Sist av allt vaxade jag in staven med efterföljande maskinpolering för att ytan skulle få en lite finare och mjukare känsla. Ett borrhål genom staven bidrar till att en upphängningsrem kan fästas i verktyget.

Nu är jag redo att, vid behov, justera stallets position med hjälp av detta mätverktyget, knackverktyg samt en hammare. Vid tillfället behövdes ingen justering av basens stall.

2024-02-24 - Posted by | Kontrabas, Service och underhåll

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar