Basgitarr

Utrustning och tips

David Gage Realist LifeLine XL

Nu har jag äntligen börjat använda min nya kontrabas live i jazz-sammanhang. Vid inköpstillfället monterades även en David Gage Realist LifeLine XL pickup på basen. Skillnaden mot Realist Copperhead är att LifeLine är avsedd för montering under höjdjusteringsskruven på stall som har just höjdjusteringsskruv.

Realist LifeLine XL   20230623_114021

LifeLine finns i två storlekar, en LifeLine och en LifeLine XL, där den egentliga skillnaden här är bara vilken diameter som höjdjusteringsskruvan har. Den “vanliga” LifeLine passar basar där skruven är tillverkad av metall och därmed har en mindre diameter än om skruven vore tillverkad av trä. För träskruv passar då XL bättre. Själva pickupen är en slags gaffel som sätts in under höjdjusteringsskruvens ratt och runt skruven i stallet. I övrigt är monteringsförfarandet av utgångsjacket lika som för Copperhead, dvs. med ett klammer fastspänd bakom g-strängens ändknopp bakom stränghållaren. Men jag har ju utvecklat detta monteringssätt och slipper stränga lös g-strängen.

Det bästa med just LifeLine är att ingenting på basen behöver modifieras och basen tar heller ingen skada av pickupen. Den gamla Copperhead hade förmågan att lämna efter sig lite avtryck på basens lock i och med att det var en slags klump mitt på ytan som klämdes in under stallfoten.

Tidigare var jag så nöjd med Copperhead och jag hade hört (eller läst) att just LifeLine kunde ge lite mer output, mer fokus och topp och i kombination med en mer resonant baskropp i helträ kunde det riskera rundgångsproblem när basen förstärktes med hjälp av en Markbass LMIII. Rundgång har inte varit något som helst problem med Copperhead monterad på en bas av laminerat trä. Men nu när jag aktivt gigat några gånger med min nya bas och LifeLine XL har det visat sig att det inte visar på någon som helst tendens till rundgång med denna nya uppsättning, trots att förstärkaren stod alldeles bakom mig.

Ljudet ur LifeLine är också precis som jag förväntade mig och väldigt lika Copperhead. Tonen är fokuserad och återger basens akustiska klang väl, både spelad pizzicato och arco.

Nöjdare kan jag inte vara med min bas utrustad med just Realist LifeLine XL. Prova du också!

2024-01-29 - Posted by | Övrigt, Kontrabas

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar