Basgitarr

Utrustning och tips

Dean Edge 4

DeanEdge4 Dean Edge 4 är en koreabyggd bas från 2001 men designad i USA. Den tunna kroppen, som är transparant rödfärgad, är gjord av lind och är väl avrundad och har inga skarpa hörn. Lackeringen är välgjord och känns mycket bra. Halsen är skruvad och är gjord i hela fem lager; tre lager lönn och två lager valnöt. Huvudets framsida är svartmålad. Halsens baksida är klarlackad med en matt och behaglig lack.

Greppbrädan i rosewood har runda markeringar i någon form av pärlemorinlägg. Bandningen är helt okay men några av banden ligger inte riktigt ner mot brädan och bandändarna var lite vassa direkt från fabriken. En liten insats med lite filande av ändarna löste problemet på ett relativt snyggt sätt.

All mekanik, mikrofoner, täcklock för dragstång och tonkontroller är svarta och passar in väl i basens utseende. Stallet är gjutet och har de vanliga justeringarna för intonering och stränghöjd. Styrspår för varje strängs höjdjustering gör att inte strängarna kan åka i sidled vid hårt spel.

DeanEdge4_head Stämskruvarna, tillverkade av Grover, är av lättviktstyp och helt kapslade. På en av skruvarna har den lilla grå plastbrickan (mellan ratt och övrig mekanik) försvunnit vilket gör att skruven går lite tyngre, men funktionen är det inget fel på. Tyvärr är det svårt att få tag i lösa stämskruvar från Groover i Sverige, så någon reparation blir det inte tal om inom den närmsta tiden.

De två humbuckermikrofonerna kommer från EMG och heter HZ. På EMG:s hemsida finns ganska sparsmakad information om dessa passiva mikrofoner och jag antar att det är mickar som enbart säljs till instrumenttillverkare; därav det tryckta DEAN på de båda mikrofonernakåporna. Mickarna har även riktiga fjädrar som mothåll vilket gör att höjdjustering av dessa alltid kommer att fungera klanderfritt. Elektroniken från Dean ryms bakom en skärmad, fastskruvad plastlucka bak på kroppen och 9V-batteriet har sitt eget utrymme där luckan lätt öppnas utan verktyg. Rattarna styr volym, balans mellan mikrofonerna samt aktiv bas och diskant. Alla rattar utom volymen har ett distinkt mittläge.

Halsen är relativt smal (inte lika smal som hos Aria Pro II CSB-300) och tillsammans med den mattlackade baksidan gör det basen mycket snabb och lättspelad. 34" mensur och 24 band gör att halsen är ganska lång, men det är inget hinder på något sätt. Eftersom kroppen är mycket väl avrundad kommer man åt alla 24 band utan att krångel. Det är mycket fördelaktigt vid tex solospel högt upp på greppbrädan.

Överlag är basen lättspelad och man hittar alltid bra tumstöd på någon av de två mikrofonkåporna. Vid sittande eller stående spel är basen alltid välbalanserad. Den akustiska tonen är något dämpad och inte speciellt fyllig med inspelade strängar. Inkopplad i förstärkare har basen en mycket fokuserad och hi-tech-ton som kommer igenom bra i mix. Edge 4 har kanske inte den mest djupgående basen men har en bra balans när båda mikrofonerna är på för fullt. Stallmicken kan upplevas som lite nasal och halsmicken en aning urgröpt när de spelas var för sig och jag upplever att basen kommer till sin rätt med båda mickarna på eller med något överhäng mot halsmikrofonen. Det båda tonkontrollerna kan lämnas i mittenläget för att hålla ett bra ljud.

Med helt nya Fender Super Bass Medium-strängar är basens ton alldeles fantastisk. Både finger- och slapspel får den där härligt råa tonen med mycket övertoner i hela frekvensregistret. Det är nästan som om basen distar när man spelar med plektrum. Med väl inspelade Fender-strängar är fingerspelstonen fortfarande mycket bra och med ett bra ”häng” men utan ”krispet” medan slapljudet saknar den härliga ”stunsen”.

www.deanguitars.com

2004-06-12 - Posted by | Basar

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar