Basgitarr

Utrustning och tips

Restaurering av Hagström Kent bas från 1964, del 2

Sedan förra delen i serien att restaurera en gammal Hagström Kent från 1964 har det fortsatt hända saker “i verkstaden”.

stall_3d-printat_o_original

Först och främst fick jag tag på ett originalstall i trä till basen. Det känns jättekul att ändå kunna använda originaldelar från Hagström. När man ställer de båda stalldelarna mot varandra så visade det sig dessutom att måtten på mitt 3d-printade stall är så gott som identiskt med originalet.

Monterad kontrollplatta

Även elektriska komponenter börjar trilla in från mina beställningar. Förutom utgångsjack kunde jag provmontera volymratt och fyra skjutreglage på kontrollplattan och plektrumskyddet. Som tur var hittade jag en ask med passande skruvar hemma. Allt passade jättebra förutom att jag fick fila upp fyra av hålen i det vita plektrumskyddet. Det hade jag inte hunnit anpassa efter skjutreglagens exakta position då plektrumskyddet printades innan jag visste vilka skjutreglage som skulle köpas in. Däremot hade jag ändrat kontrollplattan innan print och där passade allt direkt. Lödning av den elektriska kretsen tar jag senare när jag fått hem passande mikrofoner.

Kontrollplatta_dekal

Nästa steg är att skriva ut en dekal till kontrollplattan av “äkta” Hagström-snitt via min laserskrivare. “Dekalpapper” är inköpt och dekalens utseende har jag försökt att återskapa från bilder från internet.

Fortsättning följer!

2022-04-19 - Posted by | Basar, Byggprojekt, Service och underhåll

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar