Basgitarr

Utrustning och tips

Markering för normal utstickande längd hos stackel

Markering_stackelSom nybörjare på kontrabas funderade jag länge på till vilken längd jag skulle dra ut stackelpinnen. Men efter goda råd på internet och i böcker hittade jag “min” stackellängd. Mitt problem var bara att jag hade svårt att hitta tillbaka till “rätt” längd då jag transporterat basen och därmed skjutit in stackeln.

Nu ikväll bestämde jag mig alltså att göra något åt detta. Så en svart spritpenna togs fram och gjorde en markering runt hela stackelpinnen invid fästet. Markeringen blir också väldigt lätt att ta bort från den kromade stackelpinnen om det skulle vara aktuellt. Nästa gång jag skjuter ihop stackeln blir det då lätt som en plätt att hitta tillbaka till “min” stackellängd. Som kuriosa kan nämnas att jag behöver 25 cm utskjuten stackel för att göra mitt stående kontrabasspel ergonomiskt bra.

Det här har jag inte alls hittat några tips om på internet eller i böcker. Hur brukar alla vana kontrabasister göra? Ge mig gärna några tips.

Glad midsommar!

2015-06-19 - Posted by | Kontrabas, Service och underhåll

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar